14 juni 2010

Dag 45

I dag tok jeg det med ro fra morgen av. Det regnet noe og jeg ventet det av. Brøt så leir ved 10-tiden og gikk sørover fortsatt på svensk side av grensen. Så frem til en liten lunsj på Lindahls fjellgård, men der var det lukket og låst. Gdadestokken på veggen viste forresten 5 grader, + vel og merke.
Ruslet litt slukøret videre etter en kort rast med litt Freia helnøtt og begynte så smått nedstigningen mot Kvelia. Flere NPL´ere foteller på sine nettsider om Kveli-bua, der jeg selvsagt stakk innom. Hvilken opptur etter nedturen ved fjellgården. Hyggelig velkomst av butikkeier og gjester. Med mitt snåsablod i årene var det som å komme hjem. Egeb gjestebok for NPL´ere kom på bordet samt pizza kaffe og kake. Ikke nok med det. Man ble da også forært multebær-såpe og ullsåler. Får bare håpe det ikke skyltes medbragt kroppslukt.
Takk til vertskapet! Kveli-bua har fått en plass i minnet!
Hadde tenkt å slå opp teltet på fjellovergangen mot Nordli, men i en plastringsøkt kom Marius og Camilla ruslende forbi. Det ble en trivelig prat. De er ute i samme ærend, men motsatt vei av det jeg går. Startet i Halden og på vei nordover til fots og til tider med kano. (Du finner dem på http://inninaturen.blogspot.com)
De hadde overnattet hos Astrid Monsen i Nordli og anbefalte dette varmt. Jeg hadde alt ringt Astrid og bestilt overnatting fra tirsdag til onsdag. Men som jeg gikk langs veien fikk jeg stadig mer lyst på en varm dusj og ei ordentlig seng for natta. Det ble, som du sikkert skjønner, til at jeg gikk helt frem. To mil til tros. Det var verdt det. Fam. Monsens hytter anbefales herved varmt. I vannkanten med nydelig utsyn mot Laksjøen.
Bortsett fra stort forbruk av sportstape og plaster er formen utmerket. Dette tegner bra for neste etappe senere i sommer.
Med turhilsen fra Nordli.